zaterdag 26 maart 2011

Fawaka?*

Dag jongens en meisjes van het 6de leerjaar! Eindelijk een berichtje van juf Marijke uit Suriname. Alles goed daar? Hier alvast wel. Het zonnetje schijnt, de mensen zijn hier vriendelijk, prachtige natuur,… Ik hoop dat jullie via dit project kunnen meegenieten van dit avontuur. Ik hoop ook dat jullie een beetje meer te weten komen over Suriname en dat de leerlingen van de Kuldipsinghschool meer te weten komen over België.
Dinsdag ging het project hier van start in de 6de klas. Dat is de klas waar jullie de komende 2 maanden mee zullen “samenwerken”. Ik gaf hun een woordje uitleg over de inhoud van het project en testte ook hun algemene kennis over België aan de hand van enkele quizvraagjes. Zo moesten ze me uit een reeks foto’s onze koning Albert eruit halen, uit een reeks bezienswaardigheden een Belgische bezienswaardigheid (Atomium) uit halen en België situeren op de wereldkaart. De klas is zeker en vast geslaagd voor deze test. Na deze korte test ging ik na wat hun verwachtingen waren over het project. Jullie hebben hier een collage van gemaakt? Ik ben benieuwd! De 6de klas hier maakte een Belgische vlag en noteerde in elke kleur een antwoord op volgende vragen: Wat weet je al over België? Wat wil je weten over België? En wat denk je te weten te komen via dit project?
Hieronder zie je enkele resultaten: (Van zodra het internet goed werkt, komen de foto's erop. Mijn excuses hiervoor)
De leerlingen hadden al een heleboel vragen over België die ik naar jullie doorspeel. Benieuwd of jullie het antwoord weten!
-          Hoe groot is België?
-          Hoeveel mensen wonen er in België?
-          In hoeveel districten is België verdeeld?
-          Wie was de eerste president van België?
-          Wanneer is België ontdekt?
-          Wat zijn de typische gerechten van België?
-          Was België ooit een kolonie?
-          Hoeveel volksliederen kent België? En kunnen jullie het zingen?
-          Welk klimaat kent België?
-          Welke taal spreekt men in België?
-          Wat zijn de belangrijkste monumenten van België?
-          Welke lessen krijgen de leerlingen in de school?
-          Hoe wordt er lesgegeven?
(Niet elke vraag is correct, aan jullie om hun te leren wat België wel heeft. Bijvoorbeeld: provincies i.p.v. Districten)
In de klas werden er ook 2 reporters aangeduid. Zij zullen jullie op de hoogte houden van het nieuws in Suriname. Je vindt het nieuws terug onder de rubriek: In de kijker! In deze rubriek kunnen jullie ook leuke grapjes, vragen, verjaardagen,… posten. Aangezien er in de Kuldipsinghschool geen internet aanwezig is, post ik alle berichtjes van de leerlingen die zij in de Belgium box posten.
Er zijn ook al enkele foto’s van de klas maar deze laat ik nog eventjes niet zien. Kwestie om de spanning erin te houden! Volgende week zullen we met elkaar kennismaken. Ik kijk er al naar uit!
P.S Als er vragen zijn, dan post je deze maar bij de rubriek: vraag van vandaag!
Groetjes,
Juf Marijke

* Fawaka betekent in het Sranantongo: Hoe gaat het? Omdat er in Suriname vele volkeren (Creolen, Javanen,...) samenleven met elk hun eigen taal, was het noodzakelijk dat er een taal ontstond die iedereen verstond. Daarom is het Sranantongo uitgevonden. Deze taal spreekt elke Surinamer naast zijn eigen taal en naast het Nederlands. Zij spreken dus een heleboel talen!

1 opmerking:

  1. Beste leerlingen,

    we zijn volop bezig met het beantwoorden van jullie vragen. Binnenkort mag je de antwoorden verwachten.

    Groetjes,

    het zesde leerjaar van GLS Ruiter

    BeantwoordenVerwijderen